شما اینجا هستید   |

    یادداشت‌ها : نقش بازارچه‌های محلی در کاهش آمار بیکاری و تقویت اقتصاد خانواده

بدون شک استان گیلان یکی از استانهایی‌ست که بازارچه‌های محلی در آن خواستگاه چند صد ساله داشته و از قدمت دیرینه برخوردار است. بی‌تردید آسانی عرضه‌ی محصولات تولیدی خصوصا در عرصه‌ی محصولات کشاورزی توسط تولیدکنندگان و دسترسی سهل و آسان مصرف‌کننده به اقلام مورد تقاضای خود در قالب یک خرید و فروش با رضایت طرفین را می‌توان یکی از شاخصه‌های بازارچه های سنتی و محلی دانست.

هرچند این بازارهای محلی از قدیم الایام در لنگرود و شهرهای اطراف به شکل «بازارهای روز» مرسوم بوده و در نیمروز یا یک روز مشخص از ایام هفته تشکیل می‌گردد اما با توجه به رشد جمعیت و تنوع سبد نیازمندی‌های روزمره‌ی خانوار و حضور پررنگ‌تر گردشگران در سطح شهرستان در اغلب ایام سال، امکان توسعه‌ی این بازارچه‌ها به‌عنوان بازوانی توانمند در جهت کمک به رشد اقتصاد خانواده‌ها به‌ویژه خانواده‌های روستایی و به‌طور خاص اشتغال جوانان روستایی خواهد بود.

نقش بازارچه‌های محلی در کاهش آمار بیکاری و تقویت اقتصاد خانواده
نقش بازارچه‌های محلی در کاهش آمار بیکاری و تقویت اقتصاد خانواده

تجربه‌ی بازارچه‌ی عرضه نان سنتی (نان خلفه) در روستای ملاط را می‌توان به‌عنوان شاهد این ادعا و مبین ظرفیت‌های نهفته و بالقوه‌ای در رابطه با این امر دانست. با توجه به توانمندی‌های بالای شهرستان در حوزه‌های کشاورزی، پرورش طیور و ماکیان و ساخت مصنوعات دست‌ساز، ظرفیت احداث حداقل ۵ بازارچه محلی (دائمی) در پنج منطقه‌ی شهرستان لنگرود وجود دارد که ماحاصل این اقدام مهم می‌تواند کمک شایانی به توسعه‌ی اقتصادی، رونق تولید،کاهش آمار بیکاری خصوصا در بافت روستایی باشد.

منطقه‌ی ساحلی چاف و چمخاله، شهر شلمان، مناطق دیوشل و تالش محله، حوزه‌های گردشگرپذیر اطاقور از جمله بلوردکان و خرما با توجه به استقبال خوب میهمانان درون و برون استانی از موهبات طبیعی این نقاط می‌تواند بستر مناسبی برای تحقق این امر دانست.

دسته بندی : یادداشت‌ها
به اشتراک بگذارید : | | |